Preambul

Bună ziua. Numele meu este Liviu Avram și sunt cel care a încercat, prin două procese paralele, să aducă la judecata Curții Constituționale, înainte de alegeri, cel mai important articol din orice lege electorală: prevederea care stabilește cine câștigă alegerile. În cazul localelor din acest an, acest articol este cel care spune că este declarat primar ales candidatul care întrunește cel mai mare număr de voturi (majoritatea relativă).

După cum probabil știți, ambele acțiuni ale mele au fost respinse ca inadmisibile de către CCR. Unul dintre motive a fost acela că nu eram candidat valabil, din moment ce candidatura pe care mi-o depusesem fusese respinsă. Voi însă sunteți candidați valabili, care v-ați depus candidaturi, acestea au fost acceptate și ați trecut printr-o lună de campanie electorală – dar ați pierdut alegerile de pe poziția a doua, pentru că așa spune articolul a cărui constituționalitate am pus-o în discuție.

Aceeași lege mai spune însă ceva: contestațiile depuse în ziua alegerilor, spre deosebire de perioada anterioară votului, nu mai ajung în fața unei instanțe, unde să fie ridicate excepții de neconstituționalitate. Aceste contestații din ziua votului se depun la biroul electoral, care le soluționează cu hotărâre definitivă. Or în fața unui birou electoral nu poți ridica asemenea excepții, căci legea spune clar: acestea se ridică la o instanță.

Provocarea pe care mi-am pus-o a fost următoarea: în ce măsură un candidat valabil (așa cum cere Curtea Constituțională) poate solicita control de constituționalitate asupra articolului în baza căruia el a pierdut alegerile? Pentru că mi se pare de neconceput ca un articol de o asemenea importanță să nu poată fi contestat de nimeni, niciodată, la instanța de control constituțional. Soluția pe care am găsit-o am discutat-o cu un avocat, care mi-a completat-o cu prevederi din Codul de Procedură Civilă și urmează să o descriu în următoarea postare.

Leave a Reply

